2011. november 20., vasárnap

Torta - sörös témára hangolva

Két hete hívott fel Judit, hogy születésnapot rendeznek és szeretné, ha én készítenék tortát. Hát, szabódtam egy kissé - de nagyon tetszett a kihívás, nem tudtam nemet mondani. Judit egy sörházban dolgozik, ami sörfőzde és söröző egyben. Ahogy tudom, minden évben megünneplik cég születésnapját - ilyenkor kölcsönösen felköszöntik egymást a vendégek és a tulajdonosok. Ezt a tortát, Judit koordinálásában a vendégek ajándékozták a vezetőségnek.


Először közel száz főre terveztünk, végül 35-40 szeletesre csökkentettük a méretet. Tulajdonképpen ez jól is jött ki - mert megvalósíthattam azt az ötletet, ami szinte kezdetektől a fejemben motoszkált. Egyébként Judit szinte szabad kezet adott nekem, azt hiszem, nem is fejtettem ki neki, hogy pontosan milyen tortát is képzeltem el!
Négy lapra elegendő piskótát sütöttem, a szokásos, legnagyobb méretű tepsimben (24 x 37 cm). Tejszínes csokikrémmel töltöttem meg. Ezt amolyan semleges, fa mintázattal képzeltem el - közepén egy tálcával. Hű, való igaz, hogy eddig nem nagyon kerültem közelebbi kapcsolatba sörcsapokkal - de szerintem ilyennek lennie kell egy sörcsap alatt! A már megszokott módon, kézzel készítettem a mintázatot és kakaóporral színeztem. A közepét pedig ezüsttel festettem. Tulajdonképpen ez a torta volt a legegyszerűbb az egészben.
Két fontos elem jelentette a kihívást - az egyik a sörcsap, a másik pedig a söröskorsó.


A bloggerinákkal legutóbb készített könyv alakú műtortánknál már egészen összebarátkoztam egy anyaggal, az úgynevezett EPS lemezzel. Most ebből készült az egész sörcsap. Már több tortánál írtam, hogy szerencsés vagyok - hiszen férjem szívesen közreműködik az én tortamániámban. Keresett neten fotókat sörcsapokról, aztán egyeztettük a méretet és ő kifaragta és kicsiszolta az egészet! Amikor behozta, teljesen padlót fogtam, annyira örültem neki! Mert nekem eszembe sem jutott, hogy a csap karját is elkészíti hozzá! Hát, tényleg olyan jól jött össze - mert így szinte eredeti méretű lett minden!
Azért a bevonás nem volt egyszerű, ráadásul ahogy a csapoló karra rátettem a bevonót, már éreztem, hogy a további bevonó már túl nehéz lenne a karcsú nyakrésznek - ezért alufóliával vontam be. Hát, inkább egy kis kompromisszum, mint hogy letörjön véletlenül - és ez volt hirtelen a legjobb ötletem.
A másik kihívást jelentő elem pedig a sörös korsó volt. Sok ilyen tortát megnézegettem - ilyenkor azért ki lehet szúrni pár alapvető hibát. Ezeknél a tortáknál úgy láttam, hogy a söröskorsóknál általában mind szélesebb és alacsonyabb, tehát egészen aránytalanok. Magamból kiindulva pedig tudom, hogy ha valami karcsút és magasat építek tortából, az könnyen lesz ferde. Elő is vettem egy igazi söröskorsót - méregettem és jött a megoldás: piskótatekercs állítva!
Megsütöttem, betöltöttem ezt is a csokis krémmel és bevontam. Aztán formázgattam a jellegzetes mélyedéseket. Hát, ekkor még kellett bőven fantázia, hogy el tudjam képzelni a végeredményt. Emlékszem, a legelső pár formatortánál mekkora kétségbeesés volt az elején - hiszen olyankor még annyira nem látszódik, hogy mi lesz ebből. Aztán folyamatában, ahogy alakul, ahogy egy-egy részlet odakerül és az utolsó darabbal életre is kel az egész! Most már inkább képes vagyok látni, hogy milyen is lesz a végeredmény.
Halvány szürke lett a korsó alja és a füle, mert szerintem így valósághűbb, mintha fehér lenne - talán lehetett volna még haloványabb szürke. A fotón persze nem látszódik, de átfestettem óarany lüszterrel - ettől finoman fénylett az egész!


A sörhab itt tejszínhabból készült - kicsit túl is csordult!
Ami ennél a tortánál nekem feltette az i-re a pontot, az az volt, hogy "folyt a sör a csapból". Na igen, totál odáig vagyok a lebegő sörös dobozos tortákért, Eszternél is készült már ilyen. Kérdezgettem is, hogyan készítette a "sört". Én talán kissé türelmetlen voltam,. Szóval cukrot olvasztottam, majd az előkészített, többrétegű, kiolajozott alufóliába öntöttem a karamelizált cukrot. Szerintem egy kicsit még várnom kellett volna, hogy hűljön. Mert így, hogy rettenetesen forró volt, nem mertem formázgatni az alufóliát - bár készítettem egy kis "vályút" neki, de eléggé laposka lett. Szóval bárki hasonlóra adja a fejét, legyen nagyon óvatos, mert rendkívül forró! Ezt 7-8 centivel hosszabbra készítettem, mint a korsó és a sörcsap távolsága - így ahogy beleszúrtam a korsóba, simán megállt.


Az utolsó simítások során elkészült egy 18-as karika is! Ami szerintem itt duplán érdekes, hiszen a sörház a 18. születésnapját ünnepelte, másrészről pedig 18 éven aluliakat nem szolgálnak ki alkohollal, pont passzolt!
Nagyon szerettem volna, ha személyre szólóvá tudom tenni a tortát, de az utolsó órában jött csak a megfelelő ötlet - egy poháralátét a sörház logójával. Kinyomtattam a logót, körbevágtam, a kontúrokat átmásoltam és megfestettem. Ennél semmi többet nem tudtam elképzelni "dekorációként" a tortára. Szerintem ez pont így volt jó.

Szép kis építmény volt - de nekem annyira tetszenek ezek a kissé monumentális darabok! Meg az is tetszik, ha a valós mérethez hasonlót készíthetek.
Bár elég stabil volt minden, de kissé aggódtam az út során. Szerencsére minden rendben ment és épségben odaérkezett a torta a parti helyszínére, a sörházba. Juditék már nagyon lelkesen készülődtek, hogy hosszú hetek szervezése után kezdődjön a születésnap! Kedvesek voltak, mert elintézték, hogy találkozzam a tulajjal, amikor megmutatták neki a tortát - ami totális titok és meglepetés volt addig!
Sok szempontból is elég fárasztó hét áll mögöttem, de mindaz az idő, amit erre a tortára szántam, felüdülés volt. Most, ahogy a bejegyzést írom, úgy érzem, így kerek számomra a történet - hogy közzé is tehetem!
A tortákban el tudom engedni az összes fantáziámat. Szerencsére vannak, akik ennek örülnek - és hajlandóak megenni az elkészült tortát. Én meg alkothatok. Persze, még mindig ott tartok, hogy de jó lenne, ha nem kellene piskótát sütni, meg krémeken agyalni. Bár "hozzászoktam" ezekhez is, de még olykor most is csak szükséges macerának érzem, amin túl kell esni. Képzeljétek, még most is képes vagyok elszúrni egy piskótát - vékony lapot sütöttem, még az előző tortámhoz és túlsütöttem, hirtelen felindulásból ment a kukába.... szóval, marad ez a tanoncosság, még egy ideig biztosan! :)

13 megjegyzés:

  1. Köszönjük szépen a munkádat Gabi! :-)
    Igazán csodálatos lett A TORTA, na és persze finom is, és hát elárulhatom, mindenkit lenyűgözött. (a tökéletes meglepetés sikerült, és bizony ügyes szeleteléssel nem 35-40 hanem úgy kb. 80 ember evett belőle)
    Judit

    VálaszTörlés
  2. Mekkora ötlet! Hát szerintem még rég túlszárnyaltad a tanonckodást! Ha Amerikában élnél, könnyebb lenne minden, ott csak egymásra kellene pakolni a piskótalapokat és a műízű krémet, de kinek hiányzik az? Így kerek az egész, hogy az ízt is te adod hozzá :)

    VálaszTörlés
  3. Csak ismételni tudom magam, nagyon állat lett! Minden részlet csúcs, bár nekem a sörhab a kedvencem...

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szuper lett a torta Gabi ! És a férjeddel az összhang.....azért nem semmi:)
    Lassan ideje lesz egy tortázót nyitni és a környéket ellátni a remekműveiddel.....Csak ne nagyon terjeszkedj Győr felé :)

    VálaszTörlés
  5. Ez valami eszméletlen. Csak tátottam a számat, amikor megláttam. Persze aztán megnéztem a többi tortádat is. Szuperek. Grat és csak így tovább. Utólagos engedelmeddel raktam egy linket hozzád a blogomra.

    VálaszTörlés
  6. Gratulálunk ehhez a remekmühoz, igazán meglepetés volt számunkra a TORTA - sajnos vagy szerencse - ,hogy nekünk csak a torony maradt emlékbe.Tehát nagyon finomra sikerült ez az alkotás. Mindezt szeretnénk megköszönni Önnek, a vendégeknek és az est fő szervezőjének Juditnak. További sok sikert és ilyen gyönyörü alkotásokat kivánunk Önnek. Juhász Antal és neje a Sörfőzdéből.

    VálaszTörlés
  7. Már ismét egy csodaszép alkotás!Gratulálok! Csak igy tovább! :))

    VálaszTörlés
  8. Hűű hát ez nem semmi. Baromi jóóó!

    VálaszTörlés
  9. Eddigi legszupibb sör-témájú torta, amit valaha láttam! Ügyes vagy nagyon! :)

    VálaszTörlés
  10. jaj ez nagyon edes....nagyon jo otlet!

    VálaszTörlés
  11. Ez valami eszméletlenül szuper. Ötletes és egyedi. Tökéletes!!! LE a kalappal :)

    VálaszTörlés
  12. Szuper, szuper, szuper lett! Nagyon profi vagy! Látod, Józsi is írja! ;-)

    VálaszTörlés
  13. Nem tudok már semmi újat írni Rólad és munkáidról, türelmedről, ötleteidről...
    Ennyi részlet hogy jut eszedbe...!?!

    VálaszTörlés