2011. július 2., szombat

Nem torta-téma: mit tud egy pirolitikus sütő?

Végtelenül nyugodt, ráérős szombat délelőttöm volt, semmi ebédfőzés, semmi munka! Most nyugodtan sort keríthettem egy átfogóbb konyhatakarításra. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy két teljesen különálló konyhát használhatok. Az egyik tulajdonképpen használaton kívüli lenne. Ebben készülnek a sütik és torták (ideális, hiszen így például húsoktól, földdel szennyezett zöldségektől mentes minden a kis konyhámban). A másik konyhát télen újítottuk fel, ez amolyan nagy-családi-nyári konyha. Ez a felújítás és a konyha felszerelése annyira jól sikerült, hogy főzésre csak ezt használjuk. (Emiatt lett használaton kívüli az eredeti konyha.)
A napokban láttam egy tájékoztatót a pirolítikus/pirolízises sütőkkel kapcsolatban. Ez adta az ötletet, hogy megmutassam a mi sütőnkénél ez hogyan működik. Szóval kezdem egy nem túl gusztusos fotóval. Utoljára körülbelül két hónapja futtattam le a pirolízis programot. Egy nagyobb háztartásnak megfelelő igénybevétel mellett ez sajnos így néz ki - még ha most szégyenkezve is mutatom meg. Ha úgy kellene vegyszerrel kisikálni, hát biztos nem ilyen örömmel mesélnék a témáról!



Szóval pirolízis - egy olyan program, amikor a sütő (vagy legalábbis ez a típus) 1-1,5-2 órás programmal szabályosan leégeti a belső szennyeződéseket. Ilyenkor nagyon magas (ahogy tudom, kb. 400 fokos) hőmérséklet van a sütőben, automatikusan le is zárja az ajtót az égési veszély miatt egészen addig, amíg normál hőmérsékletre nem hűl a sütőtér. A program elkezdése előtt ki kell venni a mozdítható dolgokat - tepsit, rácsot, síneket, meg a sín tartóit. Ezeket hagyományos úton kell csillogóvá varázsolni!
Két perc se kell, nagyon egyszerű kivenni a síntartókat.



No, egy másfél órás programot indítottam, mikor letelt az idő és már ki lehetett nyitni az ajtót akkor fotóztam újra. A sütő alján látszódik némi hamu, amit egy mozdulattal kipenderítettem onnan. És kész! Olyan, mint az új!



Nem vagyok a vegyszerek nagy barátja, nem is szívesen bújok bele egy sütőbe - szóval ez a pirolízises dolog nekem nagyon bejön!
Van egy egyszerűbb verzió, amikor a sütő katalitikus tisztítással rendelkezik - ezt nem ismerem igazán, legalábbis személyes tapasztalatom nincs vele. Ezeknél nem tudjuk kiiktatni teljesen a vegyszereket, hiszen a nem-katalitikus részeket továbbra is valahogyan tisztán kell tartani. A konyhaweb-ről idézem:  A katalítikus tisztítású sütők belsõ falainak speciális zománcozása katalizátorokat tartalmaz, melyek 200°C-300°C-os hőmérsékleten oxigén hatására megváltoztatják a zsírszennyeződések kémiai szerkezetét. Normál sütési hőmérsékleten, használat közben is működik ez a katalitikus folyamat, melynek során a rácsapódó zsírok oxidációval gáz halmazállapotúvá változnak. A speciális zománcozás felülete érdes, így a rácsapódó zsírokat itatós papírhoz hasonlóan magába szívja, megnövelve ezzel a felvevő felületet és lehetővé téve a katalizátornak a tisztítást.
A speciális zománcozás nagyon sérülékeny, mechanikai hatásokkal szemben nem ellenálló. Éppen ezért nem tisztítható olyan eszközökkel és anyagokkal (súrolókefe, tisztítószerek és sütőtisztító spay-k) melyek a felület károsodását okozhatják.  Bizonyos idő elteltével a katalítikus betéteket cserélni kell.


Örülnék annak, ha a főzőlap is ilyen intelligens programmal rendelkezne... Ennél marad a hagyományos módszer: minden főzés után letakarítani!


12 megjegyzés:

  1. Csak ámulok és bámulok! Tényleg létezik ilyen????? Kell nekem egy ilyen sütő!!!

    VálaszTörlés
  2. Gabi van egy díjam számodra, nézz be hozzám légyszi!

    VálaszTörlés
  3. Gabi, meghívlak egy játékra, kérlek kukkants be hozzám! :)

    VálaszTörlés
  4. Húúúha! Intelligens sütő. Mik vannak? Én is, én is akaroook! Majd ha bemászik a hús, meg a piskóta és bekapcsolja magára a sütőt, az lesz az "igazi". Biztos ezt is kitalálják majd valahogyan. :-))
    Szuper ez a sütő!

    VálaszTörlés
  5. Nézz be hozzám kérlek van egy díjam számodra.

    VálaszTörlés
  6. Nekem is kell egy ilyen, meg egy öntakarító konyha is...:) Én is szeretnék átadni valamit, gyere el hozzám!:)

    VálaszTörlés
  7. Aztaa, nem is tudtam, hogy ilyen létezik! Hát ez fantörpikus!

    VálaszTörlés
  8. ...kicsit megkésve, de...
    Mézeskalács - igen, van ilyen, talán még okosabbak is léteznek! :)

    Angi Angéla, köszönöm a díjat - igyekszem mielőbb posztolni!

    Flower, természetesen benne vagyok a játékban, már gondolataimban össze is gyüjtöttem az ételeket, már csak a bejegyzést kell megírnom!

    Eszter, nekem a piskóta sütőbe történő önálló bemászása tetszene leginkább. Természetesen valami önállóan elkészülő intelligens piskótát lenne jó kifejleszteni! ...meg hasonló krémeket! ;)


    Biro Aniko, benéztem, köszönöm, igyekszem mielőbb posztolni is!

    BarBI, igen, az öntakarító konyha is jó lenne! De nekem néha ez is maga a csoda, hogy vegyszer nélkül ilyen tiszta lesz a sütő! Köszönöm a díjat, ...posztolom!

    Bors and Pepper - igen, ez eléggé újdonság. Egyébként elérhető árfolyamon is hozzá lehet jutni, márkafüggő.

    Mummy, köszönöm a meglepetést! :)

    VálaszTörlés
  9. Szia, lehet, hogy buta a kérdés, de nem nagyon büdös, amikor leégeted a sütő oldaláról a mindenfélét? Köszi, Judit

    VálaszTörlés
  10. ...most látom, hogy innen is töröltem az összes fotómat! Ezer bocs!
    Judit, amikor megy a pirolítikus program, akkor egy idő után tényleg valamennyire szagosodik - de ez nem hasonlít arra, mint amikor pl. kicsapódik a zsiradék a sütőben és olyan rettenetesen büdös.
    Gondolkodom, mihez is hasonlítsam... Nem illatos, de szellőztetéssel hamar eltűnik a szag. Akkor szoktuk használni ezt a programot, amikor egyébként nem használnánk a konyhát (nem főzés közben).

    VálaszTörlés
  11. Köszi, akkor mostmár biztos, hogy ilyen sütőt veszünk :)

    VálaszTörlés