2011. július 23., szombat

Elegáns topsy-turvy torta




Részben szabad kezet kaptam ehhez a születésnapi tortához. Egy régi üzleti partnerünk kért egy harminc szeletes málnás tortát. Az alapötlet egy gobelines torta volt, vagy olyan dekoráció, ami a gobelinezéshez köthető. Nézelődtem, gondolkodtam rajta, de egyáltalán nem állt össze a kép, hogyan is nézzen ki.
Elég sűrű a programom mostanában, minden perc számít, meg egyébként is azt szeretem, ha a lehető legfrissebb a torta. Így amikor tegnap hívtak, hogy öt óra helyett ugye megoldható, hogy kettőre készen legyek - hát, akkor már kértem, hogy egyszerűsítsük a dolgokat. Mert három óra nekem nagyon sokat jelent! Főleg, hogy tegnap csak a legalsó piskótát tudtam megsütni. Szóval ma reggel irány a bolt, bevásárlás a túrós málnakrémhez, piskótasütés, bevonás, díszítés. Közben verseny az idővel.
Tipikus húzás volt tőlem, hogy ha már nem gobelin, de valamiben azért csak legyen extra a torta! Régóta motoszkál bennem, hogy újra meg kellene próbálnom a topsy-turvy tortát. Az alsó, 26 centis piskótám szép magasra sütöttem, sőt be is töltöttem, amikor kitaláltam, hogy ilyet készítek belőle. Megsült a második piskóta, azt is kifaragtam. Egyszerűen, bármennyire is szűk volt az idő, mégsem tudtam ellenállni - elkészítettem a harmadik tortácskát is! A töltelék málnás-túró krém volt, amikor szelhető volt a piskóta folyamatosan töltöttem be.
A faragással nem volt egyszerű a dolgom. Ez a második ilyen tortám, szerintem azért nagyságrendekkel szebben sikerült a forma, mint az elsőnél, szóval azért úgy érzem, a tapasztalataimat tudom kamatoztatni.


A borítás most is K2 massza volt. Ahogy elkezdtem átgyúrni, az utolsó másodpercben kitaláltam, hogy csak színes legyen a torta, mégpedig kellemes zöld színű. Aztán meg jött az ötlet, hogy minden szint legyen más árnyalat - így az alsóhoz képes mindig több sárgát adtam a zöld pasztához, így a leginkább sárgás zöld szín a csíkokban és a masnikban látható - ezt a színt minden szintnél megjelenítettem.


A bevonás nem sikerült túl jól, a torták aljánál hol szakadás volt, hol pedig gyűrődés. Azt hiszem, pár ilyet még kell készítenem, mire ráérzek a helyes technikára. Emiatt kellett vastagabb csíkokkal takarnom a torták alját. Ezeknek a csíkoknak a formájával nem vagyok elégedett, szerettem volna spontán hullámokat kivágni. De úgy látom az ilyen véletlenszerűnek tűnő hullámokat még inkább ki kell számolni, mint bármilyen egyenes vonalat! :)
A fehér minták glazúrból készültek. Most is megmutatkozott a kísérletező kedvem - hiszen a brush embroidery technikát is feltétlenül muszáj volt kipróbálnom. Mégpedig élesben. Royal icingot használtam, de túl sok lett a cukorliszt bele, vagy nem kevertem elég ideig, így nem igazán tudtam szépen "beecsetelni" a virágok szirmait. Végül valamelyest vállalható lett az összkép, de a tapasztalatokat levontam.


A torta tetejére masnit készítettem fele-fele tragantból és K2-ből. Kb. fél óra alatt megfelelő tartása lett az anyagnak, már használhattam is a tortára. került masni az oldalára, sőt kisebb szalagok is két-két oldalra.
Összességében tetszik a formája, a stílusa, a színei. A kivitelezésen még rengeteget kell tökéletesíteni. Márciusban készítettem először ilyen formájú tortát, egy Hello Kitty-s két szintes tortát. Ahhoz képest ez már tényleg nagyságrendekkel jobban sikerült. Remélem, hogy fél év múlva megint ennyivel ügyesebben tudok majd ilyen tortát készíteni! :)


Hű, remélem, hogy mindent leírtam, ami ezzel kapcsolatban érdekes lehet. Ha mégsem, akkor kommentben pótolom. Apropó, pótlás: jó pár díjat kaptam, nagyon szépen köszönöm. Igyekszem mielőbb posztolni és továbbadni őket! Valamint adós vagyok a csipkés tortánál alkalmazott technikák bemutatásával is - nem felejtettem el, csak állandóan rohanok!
Sőt, ami még egy hosszabb, de annál inkább érdekes bejegyzésnek ígérkezik: a héten együtt tortáztunk Mummyval és Eszterrel, készült egy csodaszép lovacska - Facebook-os ismerőseim már láthatták is! Erről fogok bőven írni - nagyon jól éreztük magunkat! :)

9 megjegyzés:

  1. A bátorságodért plusz egy :-), ennyi idő alatt nekiugrani egy ilyen "vállalkozásba"... Nagyon jó lett!

    VálaszTörlés
  2. Olvasva a nehézségeidet, jól megoldottad, s szépen eltakartad a hibákat. Látszik a fejlődés a korábbi tortához képest!!
    Mekkora átmérőjűek voltak a tortalapjaid? Olyan csalóka a fotó.
    Mire kell extrán figyelni (hol a buktató, hogy küszöbölhető ki), ha valaki ferde torta készítésére adja a fejét?

    VálaszTörlés
  3. Katucikonyha, köszönöm! Nem tudtam magamat lebeszélni erről a tortáról! Ki tudja mikor lesz ilyen alkalom legközelebb, hogy ilyen nagy tortát készíthetek?

    Galagonya, igyekszem minden tortából tanulni. Ez a forma elég jól mutatja, hogy fejlődtem is, de van még bőven mit javítani!
    Az alsó torta 24 centis, a középső 18 centis, a felső meg kb. 10-12 centis lehetett. Az alsónál a tetejét faragtam kissé ferdére, kivágtam a közepét, hogy beleilleszkedjen a középső torta. A középsőnek csak az oldalát faragtam ferdére (fejjel lefelé egyszerűbb), a felsőnél pedig szintén a tetejét vágtam csak ferdére.
    A bevonásnál türelmesnek kell lenni, nagyon könnyen gyűrődik az oldalánál.
    Hogy igazán mire kell figyelni? A faragásnál törekedni kell a sima, határozott vonalakra-ívekre, a bevonásnál a szakadásra, gyűrődésre. Az összeállításnál az egyensúlyára, nehogy aztán tényleg fejre álljon a torta! :)
    A díszítésnél igen csalóka tud lenni a ferde torta, valahogy teljesen más képet ad, mint egy sima háromemeletes. Ja, igen. Szerintem ezek a torták legalább három szint magasan mutatnak jól. Nem sokáig tart a harmadik, pici tortát elkészíteni, de az olyan, mint az i-re a pont! :)
    Sok okosat nem tudok mondani, mert nálam is csak a második ilyen torta. De annyira sok lehetőség van ebben a formában, szerintem érdemes próbálgatni!

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm a részletes leírást!:)
    A 10-12 cm-es átmérőt hogy érsz el, vagy van ekkora tortakarikád?

    VálaszTörlés
  5. Nagyon szép a torta...ügyes vagy nagyon!

    VálaszTörlés
  6. GAbi, nagyon szép lett ez a tortád is!A tupsy forma engem is izgat, de így élesben nem lennék ennyi bátor mint te.
    Olyan jó lenne ezeket az izgalmas színeket élőben is megnézni, sajnos a fotók nem daják vissza a tutit.

    VálaszTörlés
  7. Nagyon szépek a színei! Még én sem vállalkoztam egy ilyenre, de nagyon izgat :) Ennyi idő alatt pedig még egy simának sem állnék neki :)

    VálaszTörlés
  8. Galagonya, a 10 centi körüli tortához sütöttem egy vékony piskótalapot és egy szufléformát használtam sablonnak, azzal vágtam ki a négy lapot. Szeretnék ilyen minitorta formát, addig is ezzel a módszerrel játszadozom.

    Biro Aniko, köszönöm! Szokás szerint nem vagyok elégedett, de azért tetszik is! Sokat jelent, hogy minden héten készül egy-két tortám és kezdem megismerni az anyagokat.

    PiciJuci, hát az biztos, hogy nem vall épelméjűségre belevágni ilyen tortába ennyi idő alatt (mármint nekem, aki nem éppen profi). De csak arra tudtam gondolni, hogy talán hónapokig nem lesz lehetőségem ilyet készíteni. Azért egy egyszerű vasárnapi ebédhez meredek lenne egy ekkora torta! :)
    Szerintem feltétlenül ki kell próbálni a topsy-turvy-t, mert sokkal változatosabb az eredmény, mint egy "normál" tortánál. Főleg, hogy én rajongok az ilyen emeletes tortákért!
    Hű, a színeit sajnos tényleg nem adja vissza a fotó, ráadásul még elég borús is volt az idő, kevés fénnyel...

    tortabirodalom, köszönöm! Nagyon sokat nézelődök neten, bár inkább kész torták fotói között keresgélek. Érdemes ehhez a formához pár videót is megnézni, mert egy-két technikai trükkje van a dolognak. Aztán meg ki kell próbálni! Én amikor videón megnézem, akkor sokszor olyan egyszerűnek tűnik - csak a gyakorlatban derül ki, hogy mégsem teljesen az. No, de mindannyian ügyesek és kreatívak vagytok, szóval biztosan sikerül legalább ilyen eredményt elérni! :)

    VálaszTörlés
  9. Nagyon jó lett ez is, bár nekem a Hello Kitty-d is tetszett! A brush embroidery engem is foglalkoztat - egyelőre elméleti szinten. Szép lett!

    VálaszTörlés