2011. július 10., vasárnap

Egyenruhás torta


Már többször említettem, hogy gondolkodom a cukrászkodáson. Bár igazán keveset tudok a szakmáról és itt most nem a receptekre és technikákra gondolok. Abban azonban biztos vagyok, hogy megőrülnék a monotóniától. Szerintem képtelen lennék naponta krémest és piskótatekercset készíteni. A tortáknál pedig ugyanazt a tortát kétszer elkészíteni? Hát, ez sem vonz.
Mindig erőteljesen koncentrálok arra, hogy megtaláljon engem egy újabb kihívás. Ahogy mondják - és ez így is van - a gondolatok bevonzzák a történéseket. Így történt ez most is, elég különleges kéréssel találtak meg engem.


Szóval 60 centis emberi alak - tetőtől talpig - egy adott egyenruhában, nagyon jellemző személyiségjegyek kiemelésével. Annyira részletes volt a kérés, hogy Krisztáék személyesen eljöttek "tortamegbeszélésre". Hoztak egy igazi egyenruhát, meg fotót és még egy újságot is, még több képpel. Aztán fogtam négy A4-es lapot, erre skicceltem fel az alakot, megrajzoltam, hogy hova mi kerüljön. A figura szürke nadrágot visel, zöld csíkkal az oldalán, az ing fehér rövid ujjú (amihez inkább nem visel nyakkendőt az ünnepelt), zöld csíkok a vállon (amiknek nem tudom a nevét), arany csillaggal, azonosító számmal a bal zseb felett, a bal karon hímzett címer. Az övön ezüst színű szögletes csat és egy mobiltartó. A jobb kézen arany karlánc. Az ünnepelt szemüveges (bár valójában keret nélküli szemüvege van) és középen elválasztott frizurája van.
Sütöttem egy nagy tepsi piskótát, amit három lapba vágtam. Farkas Vilmos tanfolyamán láttam a párizsi krémet, a Villám McQueen-t is azzal töltötte, illetve a gyümölcsökhöz is azt használtuk. Kicsit izgultam, hogy nekem sikerül-e majd. Néha a legegyszerűbb recept is okozhat meglepetést, főleg amikor elsőre próbálom ki. A párizsi krémbe még margarint kevertem - ebből lett a csokikrém. Őszintén szólva nem vagyok margarin párti, egy kicsit sem. De Vilmos azt mondta, hogy margarinnal jobb tartása lesz. Biztosra akartam menni, megfogadtam a tanácsát. Mert a makacs önfejűség, a konyhai megszokások és tévhitek nem feltétlenül vezetnek jóra. Sőt.
Azzal is biztosra mentem, hogy szeletelés előtt a piskótánál is megvártam, hogy jól kihűljön, a töltés után is jó ideig dermesztettem. Készítettem egy végleges sablont, az alapján vágtam ki a figurát. Hogy hűtőbe is tudjam tenni, ahhoz két darabban kellett kezelnem a tortát - egészen az utolsó pillanatig volt egy nadrág tortám és egy deréktől-fölfele-ember tortám. Szóval faragtam, kívülről is a csoki krémmel kentem át. Újabb dermesztés után pedig jött a bevonat elkészítése.
Itt most előre kellett gondolkodni, hogy mi lesz a sorrend. A nadrágnál egyértelmű és tulajdonképpen egyszerű volt. A felsőtestnél először az arcot alakítottam ki. Egy kicsit megemeltem az arc magasságát egy vékony réteg lefaragott piskótával. Ezután a bevonómasszából alakítottam ki az áll formáját, az orcákat az orrot és a homlokot. Fehér réteget tettem a szemeihez és a fogsorhoz, hogy élethűbb legyen majd. Nehézséget okozott emberi bőr színét reprodukálni.Utána ráterítettem a homlokától a nyakáig, kivágtam a szemek és a száj vonalánál. A legaprólékosabb rész volt az arc - tulajdonképpen ez a második arc, amit valaha készítettem.



Egy 70 x 30 centis táblát vontam be tortatálcának, az utolsó órában kezdtem összeilleszteni a két részletet. A karokat ekkor vontam be - technikai okokból. Ugyanis deréktől lefelé kekszmasszából egészítettem ki a karokat. A legkevésbé ezekkel vagyok elégedett - ezen gondolkodtam legtovább, hogyan is oldjam meg. Legközelebb mást próbálok ki. Végül következett az öv, a csat és a mobiltartó. No meg az arany karlánc.
Ó, igen, a szemüveg. Tragantból készült. Erre a célra nem igazán jól tudtam használni. Egyrészt be kellett volna színeznem szürkére és sokkal vékonyabbra venni a keret vastagságát. Ezzel is elégedetlen voltam - de annak örültem, hogy nem törtem el.
Hogy mennyi időt vett igénybe? Első nap megsült a piskóta és elkészült a töltelék. Töltés, dermesztés, faragás, bevonás. Külön figyelmet fordítottam a konyha hőmérsékletére - így most az előző posztban bemutatott csoda sütőt használtam a sütéshez és még a krémet is a kiskonyhában főztem meg. Sok helyen olvasom, hogy gondot okoz a bevonók állaga és az izzadás. A konyha hőmérsékletének kordában tartásán túl nem marad más, mint stabil krémek alkalmazása. Számolni kell a hűtés miatti izzadással, hűtőből kivéve vagy fél órán át nedves-ragadós a bevonó felülete. Erős idegzetűek egyszerűen kipróbálhatják, hogy kivárják azt az időt, amíg izzad a torta.


Másnap kora reggeltől készült a bevonás és az utómunkálatok. Rendesen elszöszölgettem vele.
A torta készítése előtt keresgéltem neten, valami hasonló után. Nem találtam egész alakos emberi figurás tortát. Végül ez sem lett tökéletes mása annak, akiről mintáztam - akinek készült a torta. Kicsit olyan, mint a valós emberről formázott babák - hasonlítanak is, meg nem is. Nyilván nekem is vannak korlátaim, meg az általam használt anyagoknak is vannak korlátai és egyáltalán, a tortázásban sem hiszem, hogy minden egy az egyben megvalósítható élethűen. Vagy legalábbis akkor nem ehető a végeredmény, mert rendes művésznek egy ember miniatűrjét megvalósítani nem fér bele másfél-két napba! :)

14 megjegyzés:

  1. Csak gratulálni tudok, nekem sosem lenne türelmem egy ilyen tortát elkészíteni. Minden eléismerésem hozzá.

    VálaszTörlés
  2. Én sem vagyok az a nagyon türelmes fajta. De a tortázáskor valahogy minden más dimenzióba kerül! :)

    VálaszTörlés
  3. Gabi! Padlót fogtam! Ez volt az első dolgom ma, hogy megnézzem, feltetted-e már!
    Az az arc, az orra, az álla, a füle...na meg a kék szeme! Nagyon jól megoldottad és bele sem merek gondolni, hogy mennyi melód volt vele abban a "kellemes" nyári hétvégében. Nagyon ügyes vagy! CSÚCS!!!

    VálaszTörlés
  4. Annyira klassz lett a szeme színe. Meg az egész úgy egyáltalán. Szerintem nem kell élethűnek lennie, hiszen mégiscsak tortáról van szó. Az a lényeg, hogy valami kiemelkedő és megragadó legyen rajta, ez pedig a fej lett, ami nagyon jól sikerült, innentől kezdve ki nézegeti a többit? Külön hős vagy, hogy ilyen időben elvállaltál egy ilyen tortát! :-)

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jól megoldottad, fel sem tűnik, hogy valújában két darabból illesztetted össze! Az arc is jól sikerült, a szemek, a ruházat, egyszóval minden! Gratulálok :)

    VálaszTörlés
  6. Leesett az állam! Szuperfantasztikus! :))))

    VálaszTörlés
  7. Aztaaa! Most aztán tényleg alig jutok szóhoz. Ez fantasztikus. LE az összes kalappal előtted :) Ahogy azt az arcot megformáztad.... persze a többi részlet sem semmi... Ehhez csak gratulálni tudok :)Szuper vagy!

    VálaszTörlés
  8. Gabi ez fantasztikus lett,nagyon ügyesen elkészítetted,hibátlan!!Gratulálok!

    VálaszTörlés
  9. Hű, nagyon köszönöm nektek a kommenteket!
    Annyi mindent elkövettem ezzel a tortával, mire ilyen lett - utólag jutott eszembe, hogy pár lépést le sem írtam. Ilyen például, hogy kék színű csillámos zselétől ilyen a szeme. Ugyanis a festést nem láttam elégnek, de a zselétől kicsit életre kelt. A bőr részeket kakaóporral finoman árnyaltam, ez elég meredek húzás volt, de végül bevált.
    Szokás szerint én látom benne a hibákat, de igyekszem tanulni is belőlük!

    VálaszTörlés
  10. Elképesztő vagy!!! Mint mindig! Gratulálok!:)

    VálaszTörlés
  11. Kedves Feketepillangó! Én csak itt játszadozom, tortázgatok és mindig nagyon örülök, amikor jó sül ki a dologból! :)

    VálaszTörlés
  12. Hihetetlenül jó lett! Nagyon jól megcsináltad az arcot, a fület, nagyon szép a burkolás is. Nagyon tetszik!

    VálaszTörlés
  13. Minden elismerésem...nagyon szép torta ...nagyon jó munka, lehet tőled tanulni..:D! Gratulálok...!

    VálaszTörlés
  14. Audrey, igyekeztem a tőlem telhető legtöbbet kihozni a tortából. Akkor nagyon elégedetlen voltam vele, most azért ahogy ránézek, most olyan mint egy kedves emlék - idővel szépül! :)

    Aniko, köszönöm! Nagyon sokat nézelődöm tortaügyben és amikor valamihez nekikezdek, akkor rengeteg ötletem van. Igyekszem minél többet leírni abból, ami nekem bevált, hátha használható mások számára is!

    VálaszTörlés