2011. április 17., vasárnap

HÁZ -torta - 1:50


Néhány hete férjem telefonján érdeklődött egy leányzó felőlem, vagyis afelől, hogy készítenék-e egy tortát a párja házavató bulijára. Mert látta, hallotta, eszébe jutott... - hátha elvállalnám. Szabódtam, gondolkodtam, vacilláltam. Az volt a kérés, hogy az avatásra kerülő házat készítsem el tortában.
Két fontos oka volt, amiért végül belementem ebbe az őrültségbe - az egyik az, hogy kiderült, gimnáziumi osztálytársamnak készül meglepetésből a torta, a másik ok pedig, hogy viszonylag egyszerű a ház vonalvezetése.




Ez itt a kakukktojás, a ház 1:1 arányban :)

Amikor nekirugaszkodok egy tortának, az a minimum, hogy interneten böngészek hasonló projektek képei után. Amikor a "ház tortára" alig kaptam találatot, akkor még nem nagyon rebbent a szempillám sem. De szinte ugyanez volt a helyzet angol nyelven is. Ebből én nem következtettem sok jóra. A topsy 'n turvey tortámnál is utólag értettem meg, hogy miért készül kevés torta ebben a stílusban.
Vissza a ház-projekthez. Kaptam vagy 15 fotót a házról, ráadásként megkaptam a ház alaprajzát is - így tudtam méretarányosan számolni. A méretét 45 szeletes méretre kellett belőnöm. Ízben ugye a szokásos: mindegy milyen ízű, amilyet gondolsz. Aztán szerencsére csak kiderült, hogy valami mákos-meggyes verzió lenne a legjobb.
Először is lerajzoltam a ház formáját, plusz hozzá a teraszt, berajzoltam az ablakok/ajtók magasságát, meg a tető paramétereit. Sokat agyaltam, hogy mekkorában készítsem el a házikót - az 1:100-hoz arány kicsi lett volna 45 főre - így az 1:50-hez mellett döntöttem. A legnagyobb tepsi pont jó volt hozzá, az oldalsó kiugró részt kellett még pluszba pótolnom. ...meg amúgy is szőke vagyok (van aki szerint ráadásul egy flúgos szőke), szóval nem bonyolítottam, mindent megszoroztam kettővel! :)
Így lett nagyjából 35x30 centis a ház, a tető meg kissé túllógott. A tető is gondolkodóba ejtett, először RKT-ból akartam készíteni. De az se nem finom (na jó, 45 főből biztos van olyan, aki inkább ilyet eszik, mint mákos-meggyes tortát), meg nem is volt itthon puffasztott rizs! :)
Így egy hasábot készítettem, megtöltöttem, majd hosszában elvágtam két háromszögre. Ennél sokkal bonyolultabb és neccesebb verzió nem hiszem hogy létezik. De szeretem a kihívásokat és a nehezebb utakat! Na jó, először ez tűnt a legegyszerűbbnek.
Pár szó a tartószerkezetről - a tálca egy stabil bútorlap volt, amibe párom két helyen (az oszlopoknál) belefúrt egy-egy csavart. Felrajzoltam egy sütőpapírra, hogy hova kell elhelyeznem a tortát, hogy az oszlopok jó helyen legyenek. Úgy gondoltam, hogy a terasz résznél elég nagy a tető belógása, kell a tartás. A tetőhöz furnérlapot vágtunk méretre, ezeket alufóliával vontam be.
Szokásos móka: bevásárlás, piskóta sütés, krém keverés, töltés, vajkrém, tortabevonó gyúrása. Ekkora darabot még soha nem gyúrtam egyben, a nyújtás és a burkolás is feladta a leckét. Először véletlenül rosszul terítettem a tortára a bevonót, még el is szakítottam. Tartottam tőle, hogy ki is kell dobnom, de végül sikerült menteni. Újragyúrás, nyújtás, burkolás. Azt hittem megőrülök. Mindez este 11 tájékán.
A tető és a nyílászárók színével nagyon sok időt töltöttem - de egész hasonló lett! Szóval vonalzó elő, méregetés, szabás-vágás - újabb méregetés, ragasztás. Az ablakokat lüszterrel megkentem, hogy valóságosabb hatása legyen.
Hát, nagyon röviden és tömören ennyi az én ház-torta projektemről. Szerettem volna süllyeszteni az ablakokat, meg jobban megformázni a tetőcserepeket, meg rendes esőcsatornát készíteni - sőt, még egy kutyaház is tervben volt. Tegnap estig ez volt a legtöbb és legjobb, amit képességeim és készségeim engedtek egy tortában testet ölteni.
Nagyon örültem, amikor este maga az ünnepelt (ház-tulajdonos) hívott fel, hogy megköszönje a tortát - még mielőtt felvágták volna. Remélem, ízlett is!
Tibi, gratulálok a házikóhoz és kívánom, hogy igazi családias otthon váljon belőle!

12 megjegyzés:

  1. Nagyon ügyes vagy, csodálattal tekintek végtelen türelmedre! :-)

    VálaszTörlés
  2. Most próbálom az állam felszedegetni a földről...:D Minden elismerésem!
    Anna

    VálaszTörlés
  3. Nagyon ügyes vagy, tökéletes lett! Nem csoda, hogy nem sok ilyen torta van, mi is 2 napon át készítettük ezt:
    http://mohakonyha.blogspot.com/2009/07/iskolatorta.html

    VálaszTörlés
  4. Kiskukta! Köszönöm! És nem győzöm hangoztatni, milyen hálás vagyok a piskóta receptedért! Mindenki szereti!

    Mariam! Amikor tortázok, akkor olyan vagyok mint egy gyurmázó gyerek. Nekem ez egy jó játék és szerencsére ilyenkor soha nem fogy el a türelmem!

    Anna! Öröm olvasni, hogy ennyire tetszett a tortám! Köszönöm Neked!

    Moha! Azt hiszem, legközelebb ilyen esetben a Te módszeredet követem és vékony vajkrém réteggel töltöm csak a piskótát, úgy lehetett volna rendesen faragni is. De teljesen megérte, már kaptam a visszajelzéseket, hogy nem csak a küllem, hanem az íz is elnyerte a vendégek tetszését!

    Remélem, hogy a képek között feltűnt a kakukktojás és remélem, hogy a hasonlóság is feltűnt! Vicces kedvemben rejtettem a többi közé az egyik képet, amit segítségképpen kaptam!

    VálaszTörlés
  5. A templom tortám óta tudom, hogy semmi sem könnyű ami annak látszik, pedig az a legkisebb mértékig sem ért a te tortád közelébe. Minden elismerésem!!! Nagyon jó lett!!!

    VálaszTörlés
  6. Nem győzök ámulni! SZUPER! Gratulálok hozzá!

    VálaszTörlés
  7. A füvet hogyan csináltad olyan kukacosra?

    VálaszTörlés
  8. Mézecskalács!
    Ugye? Bár egyszerűnek tűnik, de amikor elkezdtem megvalósítani, akkor csodálkoztam, hogy miért/mitől ilyen bonyolult az egész?
    Akkoriban nézegettem a templom tortát, meseszép lett, emlékszem, teljesen elálmultam rajta!

    Eszter!
    Most néztem meg pontosan, 2-es csővel nyomtam ki a vajkrémet. Még vannak ötleteim erre a csőre!
    Ja, és köszönöm az elismerő szavakat!

    VálaszTörlés
  9. Hűha! Ez komoly meló lehetett! De hogy bírta el a funérlapot a torta? Nem rogyott meg tőle? Minden elismerésem! :)

    VálaszTörlés
  10. Pixie!
    Köszönöm!
    Nem volt egyszerű móka ennek a tortának az elkészítése. Bár így utólag belegondolva hatalmas szerencse, hogy viszonylag egyszerű ennek a háznak a szerkezete!
    A tető alatti funérlap vékony volt (max. 2 mm), elég könnyű is. Azért a tetőt csak az utolsó percben tettem rá! :)

    VálaszTörlés
  11. ....ja, kedves párom felvilágosított, hogy az nem funérlap, hanem pozdorja lemez volt! Hiába, nem vagyok egy műszaki zseni.

    VálaszTörlés