2011. március 6., vasárnap

Pingvin torta - néhány fázisfotóval



Nagyon sokszor és nagyon sokat szoktam neten nézelődni tortaügyben. Követek jó néhány blogot, meg a http://gasztro.blog.hu/-t is naponta egyszer-kétszer megnézem, aztán ott a csodálatos google, meg nagy kedvencem még a CakeCentral is. Ezek az inputok - ennyi bejövő infót kár lenne nem hasznosítani, emiatt is, meg óvatos kalandvágytól hajtva kezdtem el tortázni. Hú, olyan jó volt amikor elsőre sikerült elkészíteni egy rózsát, vagy marshmallow fondanttal sikerült (nagyjából) burkolnom egy tortát. Aztán ahogy folyamatosan olvasok és figyelek és tapasztalok, akkor mindig sikerül kicsit javítanom a technikámon.
A blogírás motivációját nálam elsősorban az adja, hogy büszkén megmutathassam, hogy megint mit sikerült kreálnom. Bár ezek korántsem tökéletesek, de talán bátorságot és ötletet adhatok velük másoknak. Nálam alig több, mint egy éve tudatos szórakozás a tortázás, azóta pedig annyi pozitív visszajelzés érkezett. Mindig örülök, ha örömöt okozhatok egy művemmel. A másik output pedig a facebookon keresztül valósul meg - ahol szintén mindig özönlenek a lájkok, meg hozzászólások az új fotók láttán.
A kissé hosszabbra nyúlt bevezető apropóját pedig az adta, hogy a pingvin tortát egy ismerősöm ismerőse rendelte. Facebookon látta a tortáimat, üzenetben megkérdezte, hogy esetleg készítenék-e a kis keresztfia szülinapjára egy nagy vanília ízű pingvint. Hát, vonz az újabb feladat, időm is volt, így elvállaltam.

Első lépésben kiválasztottam egy pingvint, lerajzoltam méretarányosan. Körülbelül 17 cm-es a legnagyobb átmérője, nagyjából 26 centi magasra tervezem. Aztán megkértem férjemet, hogy fabrikáljon nekem egy állványt, aminek a közepében van egy 20 centis tüske, ami stabilan tartja a pingvinemet.

Négy tortalapot sütöttem, a receptet Kiskuktától vettem, 4 darab 18 centis karikákat sütöttem, mindhez 2 tojással készítettem a piskótát. Nagyon finom ez a piskóta, már próbálkoztam többfélével, egyszerűbbel és bonyolultabbal, de ilyen jól egyik sem sikerült - szóval bátran merem ajánlani mindenkinek, aki még nem próbálta.
A krémet még pénteken este meg kellett volna főznöm, de nem jött össze. Így szombaton délelőtt igyekeztem összehozni, fehércsokival gazdagított vaníliakrémet készítettem, a bevonó alá pedig kavartam vajkrémet. Párszor már jártam úgy, hogy a bevonó alatt elkezdett kifolyni a töltelékből a nedvesség, sőt egyszer szinte leolvadt az egész bevonatom a töltelék nedvességétől. Most inkább nem kockáztatok és vajkrémet használok (amúgy a tejszínes csokikrém/ganache is nagyon jó erre a célra).
A krémet külön le fogom írni, most pontosan kigyűjtöttem a mennyiségeket, nagyon elégedett vagyok az állagával és az ízével, végre egy saját recept, amit bátran ajánlok mindenkinek!

A tortalapokat három részre vágtam, a közepüket kilyukasztottam az almamagozóval (erre legalább igazán alkalmas volt). Nem túl vastagon töltöttem, majd amikor elkészült a torony, akkor behűtöttem. Mikor már jól lehűlt, akkor igyekeztem kifaragni a pingvint a piskóta karikákból.

Ha valamivel hosszabb a merevítés, akkor biztosan mertem volna tovább keskenyíteni a nyakrészt. Mikor szabdaltam, úgy éreztem, hogy mozog a feje, féltem, hogy mindjárt le is esik... Szóval ducisabb pingvint sikerült kreálni (de így legalább több benne a torta!)

Porcukorból és vajból vajkrémet készítettem, azzal vontam be - biztos ami biztos, nem kockáztattam mással! Újra hűtő, minimum egy óra eltelt, mire kivettem újra. Addig színeztem a K2 masszát, előkészítettem a talpakat és a sálat-sapkát.
Ugye utána a bevonás, ami nekem nem annyira megy, Mindig marad egy ránc itt-ott, nem tudom kijavítani sem. Hát, gyakorolnom kell, meg vadászni a videókat, hogy mások hogyan csinálják. Már vágyom arra, hogy egy normális torta alakú tortát vonhassak be. Azt hiszem, hogy azt már viszonylag rendesen meg tudnám oldani!
No, szóval nem szeretném különösebben taglalni, hogy hogyan, milyen gondolatok kíséretében vontam be a tortát. Nem volt minden gondolatom szalonképes, leginkább a saját képességbéli korlátaimat emlegettem. Arról sem szeretnék beszámolni, hogy ha nem türelmetlen hűbelebalázs módjára burkoltam volna, akkor esetleg jobban sikerül. Végül rákerült a fekete és a fehér.

A csőr és a talpak sokat dobtak rajta, a szemektől életre kelt. A sapka, fülvédő és a sál nem csak azért kellett, mert szegény pingvin amúgy fázott volna a hűtőben, hanem mert itt-ott volt mit eltakarni!
A habot a tortán most további vajkrém helyettesítette, a sapka bojtja és prémje, valamint a fülvédő is azzal készült. A pingvin aljához is vajkrémet nyomtam - kipróbáltam a levél kinyomó csőrt (nem tudom hogy hívják szaknyelven). A hatás kedvéért kapott némi cukorgyöngyözést és volt még hópihe alakú szórócukor is.
Jó, tudom, hogy a télből, hóból, fagyból mindenkinek elege van, csakúgy, mint nekem. De milyen pingvin az, amelyik nem hóban tipeg?


Ha majd egyszer már ügyesebb leszek és lesz airbrushom, akkor szeretnék egy császárpingvint készíteni, annyira lenyűgöz a színük! Nem teszek most fel képet róluk, majd remélhetőleg rövid időn belül elkészül a remekmű!
Remélem, hogy a kis ünnepeltnek és családjának tetszeni és ízleni fog a torta! Nagyon  boldog születésnapot kívánok neki!

22 megjegyzés:

  1. HŰŰŰHHHHAAAA!!!! Eszméletlen jó!!!! Nagyon nagyon tetszik!!!! Gratulálok!!!:)))

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy tetszik! Ez az első faragott tortám, elég izgalmas volt elkészíteni. De végül olyan kis édes lett, életre kelt a színektől, kiegészítőktől! A világ legjobb hobbija ez a házi tortakészítősdi :D !

    VálaszTörlés
  3. A pingvin nagyon cuki, Te pedig elképesztően ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  4. Aztaaaa!
    Ez szenzációs, eszméletlen jó.
    Olyan cuki pofija van, nagyon ügyes vagy:-))

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm, hogy megnéztétek a kis pingvinkémet és örülök, hogy tetszik nektek!
    Vesta! Amíg készítettem a tortát, addig nem gondoltam magamról, hogy olyan hű, de ügyes lennék...
    Gesztenye! Kicsit aszimmetrikus a feje, kicsit furán áll rajta a sapka, de mifelénk ilyenek a pingvinek!
    Fahej-cafe! Légyszi tartogass még egy pár "áll-leejtést", mert remélem, hogy sikerül ezután is csuda dolgokkal meglepnem titeket!
    Marci, az ünnepelt megpuszilgatta, traktorjával körbevontatta a házban a tortát, aztán pedig jól megkóstolták. A visszajelzések alapján fincsi pingvin husit rejtett a bevonat!

    VálaszTörlés
  6. Ez fantasztikus!!! Nagyon jó lett ez is! Gratulálok!
    Ilyen szépen megfogta a K2-t a színezék? Én alig bírtam olyan igazi fekete színt adni neki a múltkor...lehet, hogy keveset használtam belőle?

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm! A fekete színnel általában szenvedek. Legutóbb a wilton feketével csak erős szürkét tudtam elérni, közben gyúrtam hozzá a porcukrot, mert folyósra lágyult az egész. Mostanra elfogyott a wiltonos, cukidiszkontban meg egy hónapja már nincs, csak másfajta, nagy kiszerelésű (fél kiló, soha nem fogy el!). Ezzel sötét kékes színű lett, ha adok még hozzá festéket, akkor biztosan igazi fekete is lehetett volna.
    Kicsit elgondolkodtattak most, hogy ugye az ételfestékek is egészségtelenek. Már azon is gondolkodtam, hogy vajkrémmel kellene inkább dolgozni, mert abba kevesebb festék is elég.
    Dilemma, de azzal nyugtatom magam, hogy egy évben egyszer-kétszer talán nem okoz problémát ennyi ételfesték...

    VálaszTörlés
  8. Gabi, egy egyszerűen fenomenális!!! Annyira aranyos és élethű a kis pingvin! Én lehet, hogy kijavítanám a tortatanonc feliratot, és mesterre cserélném :D Mióta foglalkozol tortákkal, hogy ilyen ügyes vagy már? Szeretnék már én is ilyen szupi tortákat készíteni, de még messze vagyok ettől a színvonaltól...

    VálaszTörlés
  9. Mimi, épp most nézegettem a blogodat, hát szerintem nagyon ügyes vagy! Például a flinstone tortádtól teljesen kész voltam! Jól értettem, hogy fél nap telt el a megrendelés és a teljes kivitelezés között? Ez kreativitás, kérem!
    Onnan számolom a tanulásomat, hogy nagyjából egy éve elkészült az első fondant bevonatos tortám. Még pillecukorból készítettem...
    Igencsak rosszul állt rajta a bevonat, de készítettem hozzá vagy 30 rózsát, mindenki elájult tőlük. Azóta tart ez a szerelem!
    Mindig kicsit jobban sikerül, bár rengeteg időt el is töltök egy-egy tortával a kiagyalástól az legutolsó igazításig.

    VálaszTörlés
  10. Szia, igen, fél nap volt a torta elkészítésére, azért lett ilyen, amilyen. A külsőre nem jutott sok időm, jobb is lehetett volna :) Én is sok időt töltök a tortákkal, főleg a díszítés részével!

    VálaszTörlés
  11. Nekem is ez a bajom, hogy a K2-t alig fogta meg a Wiltonos. Az igazi marcipánt befogta feketére.
    És ez a nagy kiszerelésű, por állagú festék?

    VálaszTörlés
  12. Ez a nagy kiszerelésű is paszta, mint a wiltonos. A marcipánt meg befogja rendesen feketére? ...lehet, hogy a k2-vel van a baj. De amúgy meg olyan jól lehet vele tortát bevonni!

    VálaszTörlés
  13. Szia!
    Nagyon édi ez a pingvinecske! :-)
    Írtad, hogy a bevonat alá jó a ganache is.
    De ha az megköt (mert megkeményedik, nem?), akkor hogyan "tapad" rá a bevonat?
    Kezdő vagyok és még ganache-t nem csináltam, de jövő hétvégére valami olyasmiben gondolkodom...

    VálaszTörlés
  14. Bogyó! Örülök, hogy tetszik a pingvinem!
    Valóban, a ganache is jó a bevonómassza alá. Nagy profi azért én sem vagyok, de én úgy csináltam, hogy amikor már kihűlt és nem túl folyós, akkor bevontam a tortát ganache-zsal, utána irány a hűtő. Itt tovább dermed, de nem lesz kemény.
    Amikor kiveszem a hűtőből, akkor nedves kézzel átsimítom, ilyenkor az egyenetlenségek eltűnnek a kéz melegétől, a víz meg ahhoz kell, hogy ne tapadjon a kezemre a csokikrém.
    Az így előkészített felületre azonnal lehet rátenni a bevonót, simán rátapad!
    (ajánlom még Kricky blogját, én is tőle lestem el a ganache, avagy tejszínes csokikrém bevonót)

    VálaszTörlés
  15. Köszi!
    Sejtettem, hogy vizesen át kell rajta menni, de egyáltalán nem voltam biztos.
    Eddig csak egyetlen tortát csináltam..., vajkrémmel. Ebből indultam ki, mert azt is vizes késsel egyengettem és szedtem le a "fölösleget" róla. Gondoltam, hogy a ganache-al is így kell eljárni, de örülök, hogy megerősítettél ebben! :-)
    További csodaszép tortákat! :-))

    VálaszTörlés
  16. Gabi ez valami eszméletlen szép! Nagyon nagyon ügyes vagy! Csodásakat alkotsz!

    VálaszTörlés
  17. nagyon ugyes vagy,szep lett,es latszik,hogy az unnepelt ertekelte:-)mi az a K2???Soha nem hallottam rola,en dolgozom plasztikcsokival,mmf-fel,cukorfondannal...errol soha nem hallottam,legyszi vilagits meg!!!

    VálaszTörlés
  18. Sziasztok! Szóval a K2 az egy torta bevonómassza - szép hófehér színű, jól színezhető, jó az állaga, nem törik, nem szakad. Kilós kiszerelésben kapható felénk cukrászdiszkontban.
    A bolti pillecukorból készített MMF-fel nekem mindig sok volt a nyűg.
    Remélem, sikerült "megvilágítani"!
    Igen, a pingvin édes lett, aranyos volt a kisfiú is! Én pedig köszönöm az elismerő szavaidat! :)

    VálaszTörlés
  19. Húúúú, ez gyönyörű, a kedvenc állatom a pingvin. Ilyet biztosan fogok sütni, kár hogy a fázisfotókat nem lehet látni :(

    VálaszTörlés
  20. Szia! A fotókat nem látni! Ehhez be kell jelentkezni, vagy van valami trükkje??

    VálaszTörlés