2011. március 21., hétfő

Dédi tortája


Nagyon sok kedves hozzászólást kaptam előző bejegyzésemhez, ezúton is szeretném megköszönni Dédi nevében a sok-sok jókívánságot. Nos, Dédi a férjem nagymamája. Nekem azért Dédi, mert nyolc unokája összesen már tizenegy dédunokával gyarapította a családot - hétvégén születik meg a tizenkettedik dédunoka!
Meglepetés volt számára, hogy felköszöntötte őt a népes család a 85. születésnapján, örült is nagyon amikor vagy húszan beözönlöttünk hozzá.

Mindenképpen bevonatos tortát akartam készíteni, a sok gyerektorta után felüdülés volt valami csinos, felnőttes torta. Legutóbbi bevásárlókörutamon vettem ivory (púder?) színű pasztát, gondoltam illik az alkalomhoz! Az alsó torta 22 centis karikában sült, megint Kiskukta receptjét használtam hozzá. Nekem nagyon bejönnek az emeletes torták, így most is olyat akartam. A felső tortához sütöttem három lapot úgy, mint a dobostortához, csak kicsit vastagabbat. Ez sima hagyományos piskóta lett, 12 centi átmérővel.
A töltelékhez 2 zacskó tejszínes pudingot főztem, körülbelül 9 dl tejjel, meg 5 dkg kókusszal. Aggódtam, hogy nem lesz elég kemény, így adtam hozzá lisztet is. Árválkodott némi sűrített tej is a hűtőben, azt is raktam bele. Amikor jól besűrűsödött, akkor hozzákevertem 10 dkg darált mandulát. Én blansíroztam, annyira büszke voltam magamra! Mert valahogy boltban soha nem találok tisztított egész mandulát, biztos rossz helyen keresem. De amúgy meg nagyon egyszerű, forró vízbe beledobom és hamar kiveszem. Azonnal ki lehet nyomni a héjából. Kicsit meg is pirítottam, úgy szerintem jobban érvényesül az íze.
Amikor kihűlt a massza, akkor habosítottam hozzá 20 dkg vajat és hozzákevertem. Kellemes állaga lett, az íze meg konkrétan a raffaello golyót adta vissza - kicsit ropogós volt benne a mandula is!
Az alsó tortát három lapra vágtam, a felsőt meg egy kistányér segítségével körbeszabtam, így szép egyenletes lett. Betöltöttem, behűtöttem. Ekkor láttam neki a virágoknak. Kevés dekorációt akartam, ismerem magamat, hogy néha túlzásokba esem. Most nem volt kedvem rózsát készíteni, jobbnak láttam a margarétás kiszúrót. Amúgy ugyanabból a masszából készült, mint a torta bevonata. Kicsit megdolgoztam a szuper marcipán formázó kütyüjeimmel és a szilikonos bonbonformám hátuljára raktam száradni.


Egy kiló K2 masszát színeztem, ebből készült a bevonat, a virágok és a maradékból változó méretű golyócskákat formáztam. Hogy miért? Mert egyformákat nem tudok, néha a hátrányokból kell előnyt kovácsolni :) !
Amikor jól megdermedt a krém a tortákban, akkor készítettem vajkrémes bevonót. Gondolkodtam a ganache-on is, de mivel világos volt az egész torta belseje, na meg a külseje is, így a vajkrém mellett döntöttem. Kicsit meglágyítottam a vajat, majd porcukorral összekevertem. Most először sikerült ennél is eltalálnom, hogy elég is lett a krém, de nem is maradt. Egyébként tervben van, hogy készítek sima vajkrémes bevonatú tortát is, de egyszerűen nem tudom szépen egyenletesen elkenni rajta. Gondolom az a titka, hogy kétszer ennyi vajkrémet kell rákenni - majd kipróbálom!
Ezt is kicsit hűtöttem, majd vizes kézzel picit átsimítottam a tortámon és rátettem a kinyújtott bevonót. Most szándékosan vastagabbra is hagytam, mert eddig valahogy nem volt az igazi. És végre, most először nem lett ráncos a torta oldala, a hosszát is eltaláltam amikor körbevágtam - szóval nagyon örültem! Nagy konklúzió volt az is, hogy a tortasimító valóban alkalmas arra, hogy elsimítsam vele a bevonót! Ez is új volt most a konyhámban, ez is nagy-nagy siker volt számomra!
Idáig körülbelül 5 óra telt el, de még konkrétan nem tudtam, hogy hogyan is fog kinézni ez a torta. Ritkán áll össze teljesen a fejemben előre, hogy mi hova kerüljön, vagy ha mégis, akkor se úgy lesz végül...
Eszembe jutott, hogy kipróbálom ezt a kockás mintát az alsó torta oldalára. Bevonalazgattam, majd szintén a marcipán formázó kütyük egyikét fogtam munkára, elég babrálós volt, de végül nagyon tetszett az eredmény. Voltak  nagyobb cukorgyöngyeim, egyszerűen porcukrot olvasztottam fel kevés vízben, azzal ragasztgattam a tortára a gyöngyöket. Jó relaxációs gyakorlat, a végén már teljesen alfában voltam! Itt már eltettem másnapra a tortát is, magamat is.
Azért még vagy háromszor kimentem a spájzba, hogy gyönyörködjek egy kicsit. Szeretném, ha nem értenétek félre, de én annyira büszke voltam, nekem még soha nem volt egy ilyen szép tortám sem.
Másnap délelőtt összeraktam a két tortát, nézegettem és azt találtam ki, hogy a kis virágaim közepét megfestem egy kis kakaóporral, meg a masszából készült golyókat is beleforgattam egy pici kakaóba és ettől lett ilyen színű. Még egy kis lüszter is került rá, ez a képeken nem látszódik, de kellemes csillogást adott a tortának. Amúgy tényleg érdemes elkészíteni a virágokat előző nap, mert így formásabbak ahogy kicsit megkeményednek.A felső szint aljához varkrémet nyomtam, abba ragasztottam a golyókat. Még egy kevés apró gyöngyöt tettem a kis tortára, vajkrémmel ragasztottam oda a virágokat és pár bogyókát.
Az alsó szint legaljával nem voltam elégedett, sajnos a tálca, amin rajta volt a torta kicsit öblös volt, a gyöngyök miatt nem tudtam másképpen hozzáférni, ide is vajkrémet nyomtam, amit ugyanazzal a pasztával festettem, mint a bevonót. A vajkrémhez sokkal kevesebb festék kell, érdemes erre odafigyelni.
Délután köszöntöttük Dédit, 9 gyerek állt sorba tortáért és virágért és golyóért, annyira jó érzés! Azért mindenek előtt a nagy cukorgyöngyöket levettük - szerintem ezt a fajtát a fogorvosok és fogtechnikusok találták ki, annyira kemény! Aztán szabadrablás következett, mindenkinek jutott valami mozdítható - csak ezután lehetett felvágni a tortát!

Nem régiben nézegettem a régebbi tortáimat, úgy látom, hogy sokkal szebben sikerül már bevonni és dekorálni, ennek nagyon örülök. De mindig valami újabb terv ötlik az agyamba, szóval mindig van mivel kísérleteznem. Hétvégén születésnap és keresztelő lesz, két tortával - már alig várom! ...és keresztszülők leszünk, immáron másodszorra, ez különösen nagy öröm! A keresztfiam tortájának extra jól kell sikerülnie!

26 megjegyzés:

  1. Egyszerűen nem tudok betelni vele, annyira gyönyörű!!! Nagyon hálás vagyok a részletes leírásért, jó hasznát fogom venni eljövendő torta próbálkozásaimhoz. Én is nagyon várom a következő két tortát!:))

    VálaszTörlés
  2. Csak úgy árad belőle a melegség!

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm, örülök, hogy tetszett! Anyósom úgy fogalmazta meg, hogy olyan kellemes a színe, hogy jó ránézni, kellemes a szemnek.
    Már csak azt nem tudom, hogy ezek után ennél jobbat hogyan tudok készíteni.

    VálaszTörlés
  4. Most még inkább úgy gondolom, hogy tökéletes volt a színválasztás! Szép! :-)

    VálaszTörlés
  5. Gabi!
    Nem jutok szóhoz, annyira gyönyörű:-)))
    Én is elfogadnám:-)

    VálaszTörlés
  6. Gyönyörűséges a tortád! Méghogy tortatanonc vagy! Szerintem inkább tortaprofi!! Édes az aprónép, ahogy a tortát nézegették!! Dédit biztosan nagy boldogság töltötte el, hogy népes családja ilyen szeretettel köszöntötte. Isten éltesse sokáig!!

    VálaszTörlés
  7. Eszméletlenül gyönyörű ez a torta, gratulálok hozzá! :)

    VálaszTörlés
  8. Hát Gabi, ez egyszerűen csodás... olyan szép a színe, tényleg szép lett a borítás is, jó a dekoráció, egyszóval: hibátlan :)

    VálaszTörlés
  9. Nagyon gyönyörű lett,és az összes többi munkád is!Le a kalappal!:-)

    VálaszTörlés
  10. Hát, elcsodálkozok és nagyon jó érzés, amikor ilyen sok gratulációt kapok! Őszintén ezzel most én is elégedett voltam!
    Köszönöm a hozzászólásaitokat!

    VálaszTörlés
  11. Ez nagyon gyönyörű.Minden elismerésem.Én még nagyon nagyon kezdő vagyok,de remélem egyszer én is eljutok odáig,hogy ilyen szép tortáim lesznek :) Most rendeltem először K2 bevonómasszát,még nem mertem kipróbálni.Esetleg valami tanácsot tudnál adni ezzel kapcsolatban?

    VálaszTörlés
  12. Lexana! Köszönöm, azóta se készítettem ilyen szépséges tortát, erre vagyok eddig a legbüszkébb (a kategóriájában). Biztosan lesznek ilyen, sőt még sokkal-sokkal szebb tortáid is. Az első tanácsom, hogy süss egy tortát valakinek, aki fontos neked és bontsd ki az a K2 masszát! Álmodd meg szépségesre és hidd el, hogy mennyi fog! :)
    Komolyra fordítva K2: használat előtt jól átgyúrni, mert különben morzsálódik, törik, nem rugalmas. Színezni pasztával lehet, attól kicsit lágyulhat. Én (átszitált) porcukron szoktam gyúrni és ha lágyul a festéstől, akkor vesz fel annyi porcukrot, amitől jó lesz.
    Utána meg tégy úgy, mintha gyurmáznál. Sok video van youtube-on, azok is segíthetnek!
    Próbálgasd csak, hidd el menni fog! :)

    VálaszTörlés
  13. Nagyon köszönöm a tanácsot,így kicsit bátrabban fogok majd hozzá a dologhoz,mert tudom mire számíthatok.Rendeltem hozzá Wilton ételfestéket Azt dicsérte eddig mindenki :)

    VálaszTörlés
  14. Hűűűha! nagyon szép ez a torta (is). M@rti mondta, hogy feltétlenül nézzem meg. :)))

    Gratulálok, nagyon ötletes. :)

    VálaszTörlés
  15. Gabi, ez a tortád meseszép lett........fantasztikusan szépek a színek, elegáns, ugyanakkor merész is. Szóval N1!!!

    VálaszTörlés
  16. szia, gyönyörű munka, nagyon ügyes vagy. Azt szeretném megkérdezni, hogy K2 masszát hol lehet beszerezni??? Köszi a válaszodat

    VálaszTörlés
  17. Lexana, Kricky, PiciJuci - köszönöm a kommenteket, jól esik olvasni hogy ekkora tetszésre talált a tortám!
    A statisztikáimban szinte naponta látom, hogy rákeresnek "dédi tortájára", ez még engem is meglep, és rendkívül jól is esik!

    Wicus81, köszönöm! Én ezt a tortabevonó masszát Szegeden vásárolom, a helyi cukrászdiszkontban. Ugyanezt forgalmazzák Unidec néven is. Szerintem bármely cukrász kereskedésben megtalálhatod. (így zárójelben jegyzem meg, hogy a nyári kánikulában kissé rakoncátlanul viselkedik, ilyenkor házi bevonómasszát, vagy marcipán talán könnyebb kezelni)
    Sok sikert kívánok a használatához!

    VálaszTörlés
  18. Konkrétan nem találok szavakat!!! Nagyon tetszik, szuper ügyes és kreatív vagy!! Gratulálok! :))

    A cukrász diszkont címét meg tudnád nekem írni, mert én meg csongrádi vagyok és végre akkor "helyben", de legalább is 50km-es körzetben tudnék vásárolni ilyeneket. :)) Köszi előre is! (esetleg ha van web-es oldaluk, az is érdekelne)

    A kiscipős torta sablonját is közkincsé tennéd esetleg? ;)))

    VálaszTörlés
  19. Már a kiscipőre gondoltam konkrétan. :)))

    VálaszTörlés
  20. sütimanó, köszönöm! Különösen nagy szeretettel készült ez a torta, biztosan attól sikerült ennyire jól!

    haNa, köszönöm az elismerő szavakat!
    Mailben küldöm a címet, a kiscipős torta sablonját is! ;)

    VálaszTörlés
  21. Végre megtaláltam ezt a tortádat....
    Sok hozzászólásban látt5am, hogy dicsértek érte.
    Hát valóban gyönyörű, minden elismerésem.
    Olyanok a virágok, mintha fa hatásúak lennének, nekem nagyon tetszik emiatt is.
    Nagyon szép a bevonás is, és a szín is.
    Gtatulációóóóóóóóóóó!

    VálaszTörlés
  22. Zsuzsi, igen, ez AZ a torta. Örülök, hogy tetszik és köszönöm az elismerő szavaidat!

    VálaszTörlés
  23. Szia, Nagyon tetszik ez a torta és én is ki szeretném próbálni. Most gondolkodom azon, hogy beszerzek különböző kiszúrókat. Te hol vetted őket? Köszönöm, Ivett

    VálaszTörlés
  24. Kedves Ivett! Ezeket a kiszúrókat cukrászboltban vettem. Ha ilyen nincs a közeledben, akkor interneten, egyre több webshopban is megrendelheted - maragréta rugós kiszúró néven fut, négy darabos szettben.
    Sok sikert kívánok a torta elkészítéséhez, ha pedig még bármilyen kérdésed van, akkor akár itt, akár e-mailben is elérhetsz.

    VálaszTörlés