2011. február 6., vasárnap

Kisperecek - szép, finom és még egészen gyors is




Az utóbbi időben szinte hetente sütöttem kispereceket, ezt a receptet szívesen megosztom mindenkivel. A hozzávalók közül talán csak a szalalkáli kakukktojás, lehet, hogy nem tart mindenki ilyet otthon. Aki sütött már szalalkálival, az biztosan tudja, hogy orrfacsaró szagot áraszt sülés közben. Viszont a jó hír, hogy kis szellőztetéssel szelidíthető az ammónia miatti "illatfelhő", másrészről pedig mire a pereckék kihülnek a szalalkálit - vagy ahogy felénk mondják szalagárét - el is felejthetjük.
Nekem ez a perec két állandó tényező együttese: ezzel a tésztával készítem és ezel a kiszúróval formázom. Nyílván készülhet akár rudacskák formájában is, úgy még gyorsabb. Azonban sokkal jobban szeretem kiszúrogatni - a maradék tészta darabokat meg újra és újra összegyúrogatni.


Hozzávalók - kb. 100 kisperechez
60 dkg liszt
25 dkg margarin
20 dkg tejföl
2 tojás sárgája (plusz még a kenéshez 1-2 sárgája)
1 evőkanál só
1 szalalkáli
A lisztbe beleteszem a sót és a szalalkálit, belemorzsolom a margarint, majd a két tojás sárgáját és a tejfölt. Egyneművé gyúrom, a tészta inkább kemény, nem ragadós. Ha nehezen állna össze, akkor kicsi tejföllel tudok rajta javítani.
Ilyenkor általában hagyom kicsit pihenni, de akár azonnal is lehet nyújtani. Lefóliázva vígan el van a hűvösön pár órát. Nyújtani lisztezett deszkán szoktam, kb. 3 mm vastagságúra. Aztán jön ez a csoda perec kiszúró, azt is kicsit belisztezem, hogy ne ragadjon bele semmi. Szilikonos sütőpapírt használok, mert akkor tutira nem kell kenegetni, nagyon kényelmes! Ha sütőpapír nélküli tepsibe tesszük, akkor érdemes azt kikenni zsiradékkel. A pereckéket elég közel lehet tenni, nem dagadnak meg, inkább kicsit felfelé terjedelmesednek. Ahogy tepsibe kerültek, megkenem őket tojás sárgájával, megszórom szezámmaggal, köménymaggal, reszelt sajttal, nyílván ízlés szerint. 160 fokos sütőben szoktam sütni, légkeveréssel. Kb. 15 perc alatt sül aranybarnára. Ha teljesen megbarnul, akkor túlsütöttük - morzsalékos és száraz, nem finom.
Egy nagy tepsibe 24 perecet teszek, ha rendesen tudok vele haladni, akkor 4 tepsi kisül 1 óra alatt. A perecek még 2-3 nap után is finomak, persze frissen a legjobb.

2 megjegyzés:

  1. Ahogy a nagykönyvben meg van írva :-)

    Ez az a süti, ami nekem még az életben nem jött ki a formából szaggatás közben, sós rúdként szokta végezni :-)

    VálaszTörlés
  2. Viki! Szerintem én belenyomom picit lisztbe a formát 4-5 szaggatásonként (bár annyira automatikus, hogy nem vagyok benne biztos) és utána ahogy szaggatom, először a perecek lyukacskáit kiszakítom az ujjaimmal - csak egyszerűen feltolom a formába - és utána kinyomom a perecet. Kiesik és ennyi. Bár biztosan a technikád rendben van, legfeljebb a pereckiszúró lehet a ludas!

    VálaszTörlés