2011. február 15., kedd

3D traktor - ahogy én készítettem

Izgalmas feladat volt a hétvégi traktoros torta! Szokás szerint rákattantam a világhálóra és elkezdtem gyűjteni a képeket. Amikor tortát készítek, akkor mindig elmentek egy rakás képet - egészen szép kis albumom van már! Nálam így sikerült a traktor, ez az első igazi 3d-s figurám. Csak pár fotóm van hozzá, de leírtam a tapasztalataimat, hátha valakinek jól jön.

Az az elgondolás tetszett legjobban, ahol a traktor szinte akkora, mint a torta maga. Ilyenkor kigondolom a színeket is, ugye klasszikus traktor színek a kék, piros és zöld a sárga csíkokkal. Ez utóbbi mellett döntöttem.
Egyik kedvenc nézelődős helyem a CakeCentral,  néha rövidebben, ritkán hosszabban is leírják, hogy miből, vagy hogyan készült az adott torta. Itt láttam először az RKT-t, kis nyomozás után kiderült, hogy ez nem más, mint Rice Krispy Treats, avagy puffasztott rizsből készített alapanyag. A tömege elég könnyű, arcokat, testeket, fákat, akármit lehet belőle formázni - ezt az anyagot használtam a traktorhoz is. Nekem ez sokkal stabilabbnak és tömegét tekintve könnyebbnek tűnt, mint valamilyen piskótát faragni.
Jöjjön a recept, amit én 2/3-ad arányban készítettem el.
Rice Krispy Treats (RKT)
  • 45 dkg marshmallow/pillecukor,
  • 2,8 liter puffasztott rizs (ahogy mértem, ez 30 dkg),
  • 1 evőkanál étolaj,
  • 1 teáskanál víz.
Egy mikrós edényt kikenek vajjal, felolvasztom amíg egynemű nem lesz. Alacsony fokozaton olvasztom, többször megkeverem. Ha felolvadt, akkor hozzáadom az olajat, jól elkeverem vele. Aztán jöhet a puffasztott rizs. Írták, hogy célszerű nagyobb zacskóba tenni, nyújtófával kicsit megtörni. Én ezt sajnos kihagytam, bár így is használható volt, azt hiszem összetörve sokkal könnyebb dolgom lett volna vele. Ragacsos maradt és nehezebb volt bánni vele faragáskor is. Recept szerint tepsibe kell önteni, légmentesen betakarni például fóliával, mert így puha maradt. Nekem elég ragacsos volt ez a massza, jobbnak láttam, ha a tepsi alját is jól kikenem margarinnal. Igyekeztem egyenletesen szétteríteni és jól letömöríteni a tepsi aljába, körülbelül 2-2,5 centi vastag réteget kaptam.
Ha formázáskor túl kemény lenne, akkor pár másodpercig mikrózhatjuk, visszanyeri eredeti állagát.
Legközelebb biztosan jól összezúzom, úgy gondolom, hogy ebből aztán tényleg lehet csuda dolgokat kialakítani. Láttam belőle nagy Barney figurát, Toy Storys arcokat, láttam fatörzset és még oroszlánokat és majmot az oroszlánkirályból. Most nem tudok ilyen csuda dolgokat mutatni, de ami késik nem múlik.
10 perc alatt elkészült az RKT, utána fél óra dermesztési időt javasolnak hozzá, ezalatt papírból sablont vágtam a traktorhoz. Néha elcsúszok az arányokkal, a sablon azért sokat segített.
Aztán kibányásztam a tepsiből a rizses cuccot, a sablonokkal kivágtam az alapját, aztán az orrához két lapot és a "fülke" részhez három lapot - jó tanácsként megjegyzem, érdemes recés késsel darabolni! A kerekeket egy kisebb és egy nagyobb pogácsaszaggatóval alakítottam ki.
Egymásra pakolva így festett a dolog:

Ugye itt szemmel látható, hogy túl nagyok ezek a rizsszemek. Ha valaha kipróbáljátok, akkor javaslom, hogy törjétek kicsit össze felhasználás előtt. Egyébként mézes fahéjas ízesítésű rizst vettem, nagyon finom ám!
Amikor egymásra raktam a rétegeket próbáltam kézrátétellel, meg összenyomkodással és egyéb módszerekkel rávenni őket, hogy tapadjanak egymáshoz, de nem akartak tapadni. Így a kreativitásom és a hasonló méreteket öltött pánik szülte a következő ötletemet.
Csokival ragasztottam:

A csokitól atombiztos lett, felbuzdulva ezen a kerekek egyik oldalát is olvasztott csoki talpra állítottam. Nem mellékesen így simább felületet kaptam a kerekeknél. Mikor a csoki megdermedt, akkor kicsit lekerekítettem az éleket, megszabadítottam a kicsordult csokitól a traktor oldalait! Az a fahéjas-mézes puffasztott rizs, sok csokival, egy külön desszertként is megállja a helyét! Elég gusztusos, ugye?

Még este bekentem kakaós vajkrémmel az egész felületét és persze a kerekeket is, így másnap reggel nagyon szépen lehetett rárakosgatni a bevonatot. K2 masszát használtam, most először. Nekem nagyon bejött, bár rettenetesen édes, de legalább a marcipán aromája nem túl tolakodó benne.
A traktor aljára fekete színű bevonót ragasztottam, aztán a "testére" a zöldet, majd fehéret az ablakoknak és a tetőnek ismét zöldet. Rákerültek a csíkok és annyira feldobta a szempár az ablaktörlővel. A kerekeket is bevontam feketével (már amennyire fekete lett, éppen elfogyott a színezékem...) és megmintáztam a kerekeket. Nem rég vettem egy marcipán formázó szettet 2 ezer forintért, nem valami tökéletes, de ehhez például nagyon jó volt. A kerekeket fogvájóval tűztem a helyükre.
Mivel sikerült a könnyűnek szánt RKT-ből készült traktor súlyát megnövelnem a csokival, meg krémmel és bevonóval, így már nem voltam biztos abban, hogy a torta elbírja. Mivel megrendelésre készült, inkább nem kockáztattam és egy kerek alapot készítettem a lefaragott csokis-RKT keverékből. Bevontam, erre állítottam a traktort.
Rövid beszámolómból jól látszik, hogy valóban lelkes amatőr vagyok, sok bakival. De kellő humorral és türelemmel végül mégis egy szó szerint édes ajándék született, ami bár nem tökéletes, de szeretettel készült. Néha ez sokkal fontosabb. Jó munkát kívánok mindenkinek az RKT-hoz és tényleg, légyszi, egy kicsit törjétek össze a rizst, mert úgy könnyebb vele dolgozni.

12 megjegyzés:

  1. Mekkora ötlet ez az RKT! Még nem is hallottam róla! Köszönöm, hogy megosztattad ezt velünk! Mindenképpen kipróbálom majd!
    A marcipán formázót hol vetted és miket "tud" még?

    VálaszTörlés
  2. A felköszöntött 4 évesnek és családjának ízlett a rizses traktor, szóval még finom is az RKT!
    A marcipán formázó egy készlet, tele ceruza vastagságú és formájú műanyagokkal, amiknek mindkét vége más-más alakú, cukrászdiszkontból való természetesen!

    VálaszTörlés
  3. Köszi, majd jobban szétnézek! ;-)

    VálaszTörlés
  4. Kipróbáltam (végre) az RKT-t! SZUPER! Köszönöm az ötletet és a receptet is! A blogomba is feltettem, természetesen hivatkozva Rád! Remélem, hogy nem bánod!?
    Itt megtalálod: http://recepteszter.blogspot.com/2011/03/bagoly-torta.html

    VálaszTörlés
  5. Eszter! Most látom, hogy ide is írtál! Örülök, hogy tetszett az RKT, nagyon szép lett a tortád! Az a bagoly rajta nagyon tetszik ám!
    ...én meg éppen a Te erdei gyümölcsös krémedet fogom elkészíteni! Benne lesz a következő posztban! :)

    VálaszTörlés
  6. Jaj olyan cuki ez a trakesz. :-)
    ..és Gabi, Istennő vagy, már "végigtúrtam" mindent egy ilyen rizses tésztaszerűségért. :-))
    Nagyon-nagyon jó, és figyi, ez olyasmi módon viselkedik mint a híres Cake Boss-os tortaműsorban használt gabonamassza?
    Lehet gyúrni-gyaszálni, mint egy gyurmát?
    Kipróbálom én is mindenképp.

    Üdv.

    VálaszTörlés
  7. Köszi! ...múltkor véletlenül töröltem jó pár képet, azért is nem látszódik itt csak egy (pótolni kell, csak olyan sokáig tart).
    A Cake Boss-ban nem láttam, milyen ez az anyag - nálam elég hamar elkezdett szilárdulni, miután összekevertem. A végleges szilárdulásig azért kell egy fél nap (vagy hűtő), de ilyenkor már legfeljebb késsel lehet alakítani rajta, gyúrással nem.
    Fahéjjal pufi rizzsel készítettem, még egészen finom is volt! Akkor talán nehezebben tudtam használni, mert nem törtem össze kicsit a szemeket.

    VálaszTörlés
  8. Köszi gabi!

    Igen sajnos, sok helyen hiányoznak képeid, sajnálatomra...:-(
    Majd megnézem ha visszakerülnek :-)
    Mi a véleményed ezt a rizses tésztát, meglehetne csinálni házi marshmallow-ból is.....?
    Mármint amit én készítek, nem az olvasztott.

    VálaszTörlés
  9. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  10. Zsuzsi, nagyon szívesen! Szerintem a házilag készített pillecukorból is el lehet készíteni. Mert ennek annyi a szerepe, hogy összeragassza a rizsszemeket, ezt a házi is tudja! :)
    Kíváncsi vagyok, mit készítesz belőle!

    VálaszTörlés
  11. Jajj, de jó ötlet!! Ezt feltétlen kipróbálom, köszi, hogy megosztottad! :)

    VálaszTörlés
  12. A házi pille ugyan olyan mint a nem házi, csak tartósítószer nincs benne. Már én is néztem ezt a "tésztát", de nem tudom elképzelni, hogy ez finom lehet. Engem az zavar, hogy ezt, hogyan szelik, hogy eszik meg??? Oké, hogy könnyen formázható no de mennyire ehető??? Hol vetted a puffasztott rizst amúgy? Én sem látom a képeket.

    VálaszTörlés